1765-1809 | Kaupankäynti vapautuu

Pori sai tapulioikeudet eli ulkomaankauppaoikeudet takaisin vuoden 1765 valtiopäivien päätöksellä. Kaupunki ei kuitenkaan saanut ottaa ulkomaisia laivoja vastaan. Tapulioikeus myönnettiin Porin lisäksi Vaasalle, Kokkolalle ja Oululle. Heti tämän jälkeen Porista lähti ensimmäinen laiva kohti Amsterdamia hakemaan tupakanlehtiä tupakkatehtaalle.

Ulkomaankauppa vapautuu

Kruunu käski vuonna 1773 kaupungin varastoida 200 tynnyriä suolaa, jotta suolanpuutteen ilmaantuessa tarpeet voitiin täyttää. Tämä tarkoitti suoria yhteyksiä Välimeren suolasatamien kanssa. Kauppiaille tämä oli ilouutinen ja he ryhtyivät rakentamaan heti suurempia aluksia kaupungin laivaveistämöllä. Ensimmäinen uusi alus lähti Marseilleen ja Trapaniin hakemaan suolaa. Pori nousi vähitellen jaloilleen ja jatkoi kaupankäyntiä, mutta kuitenkin vielä tarkasti harkiten. Metsätuotteet alkoivat saada yhä tärkeämmän sijan kaupungin vientitavaroista.

Tapulioikeuksien myötä syntynyt vilkas liikenne edesauttoi myös teollisuuslaitoksia. Poriin perustettiin tällä aikakaudella ainakin kymmenkunta uutta teollisuuslaitosta. Lisäksi kaupungin lähelle perustettiin uusi lasitehdas. Tupakkatehdas oli edelleen merkittävin teollisuuslaitos.

Kaupunkia kohtasi kuitenkin kova kohtalo vuonna 1801. Kesäkuun 10. päivänä klo 11.50 tuli pääsi irti Björkmanin perillisten talossa. Tulipalolta säästyivät lopulta ainoastaan kirkko nykyisen Satakunnan Museon kohdalla sekä yksi mökki kaupungin länsiosassa. Kaikki muut asuinrakennukset sekä julkiset rakennukset paloivat. Lähes 2500 ihmistä jäi kodittomaksi. Palo muutti kaupungin ilmeen pysyvästi.

Venäläiset tulevat

Ruotsin ja Venäjän välille puhkesi ns. Suomen sota vuonna 1808. Haminassa solmitun rauhan seurauksena Ruotsi menetti Suomen Venäjälle. Suomesta tuli autonominen suuriruhtinaskunta, jonka suuriruhtinas oli Venäjän hallitsija.

Poriin venäläiset joukot saapuivat aamulla 18.3.1809. Eräässä saksalaislehdessä kuvattiin venäläisten valloittaneen ”Porin lujan ja hyvin linnoitetun kaupungin”. Todellisuudessa Porissa ainoa sotaisa tapahtuma oli kahden humalaisen suomalaisupseerin vangitseminen. He olivat viivähtäneet apteekissa, joka toimi samalla liköörikapakkana ja jääneet siten jälkeen vetäytyneistä joukoista.

Aikakausi pähkinänkuoressa

    • Pori sai jälleen oikeuden käydä ulkomaankauppaa vuonna 1765
    • Suora kauppayhteys Välimeren suolasatamien kanssa
    • Pormestari Lars Sacklénin aikakausi
    • Metsätuotteiden merkityksen kasvu viennissä
    • Vuosi 1780 Porin satamalaitoksen virallinen syntyvuosi
    • Kaupungin palo vuonna 1801
    • Suomen sota 1808 – 1809.
  • Vuosi Henkilömäärä
    1766 n. 1500
    1775 1749
    1800 2586

Teollisuustoiminta

  • Tekstiiliteollisuus

    Gottlebenin villa- ja sukkakutomo (1766 – 1771)
    Flanellipainimo (1767 – 1792)
    Verkatehdas (1773 – 1801)
    Hamppukangastehdas (1775? – ?)

    Tiiliteollisuus

    Kirsteininnokan tiilitehdas (ainakin 1771 – 1781)
    Hamppustenmäen tiilitehdas (ainakin 1771 – 1781)
    Pormestari Sacklénin tiilitehdas (mainitaan 1781)

    Elintarviketeollisuus

    Aittaluodon kuninkaallinen viinanpolttimo (1777 – 1787)
    Kaupungin viinanpolttimo (1797 – ?)

    Muut

    Laivavarvi (1776, mahdollisesti sama kuin vuonna 1572 perustettu)
    Luusourin sahamylly (1780 – 1784?)
    Tuorsniemen lasipruuki (Sacklen) (1781 – 1868)

Satamat

  • Kokemäenjoki on ollut lähes kahdentuhannen vuoden ajan merkittävä kulkuväylä ja kauppareitti. Jokea kulkien on etsitty uusia riista- ja viljelysmaita. Virran mukana on laskettu turkislasteissa aavalle merelle ja edelleen ulkomaiden kauppapaikoille. Joki on toiminut liikenteen valtaväylänä sekä erilaisten vaikutteiden levittäjänä. Joen tarjoamia elinkeinoja olivat mm. kaupankäynti ja purjehdus. Kansainvälisellä kanssakäymisellä ja kaupankäynnillä on ollut merkittävä vaikutus Porille ja jokivarren asukkaille. Satamat olivat tärkeitä myös käsityölle ja sitä seuranneelle suuremmalle teollisuudelle, koska satamien kautta tuotteet kulkeutuivat ulkomaisten tilaajien käsiin.

    Koska purjehdus Ulvilaan oli vaikeutunut joen mataloitumisen vuoksi, perusti Juhana-herttua vuonna 1558 uuden kaupungin Kokemäenjoen suulle. Jokisuu näytti silloin huomattavan erilaiselta kuin nykyään. Kaupungin edustalla lainehti aava merenlahti. Sisämaassa asuvat toivat kaupunkiin tavaroita vaihtaakseen niitä sellaisiin meriteitse tuotuihin tuotteisiin, joita ei saatu heidän kotiseudultaan. Satama tarjosi myös työtä: tarvittiin runsaasti väkeä purkamaan, lastaamaan ja kuljettamaan tavaroita.

    Kaupungin edustalla sijainnut satama jäi kuitenkin ajan myötä yhä kauemmas pakenevasta rantaviivasta. Joen mukanaan kuljettama liete mataloitti väyliä edelleen. Laivaliikenne kaupunkiin vaikeutui ruoppausyrityksistä huolimatta. Jo 1600-luvulla valitettiin, että suurimmat purjelaivat eivät pääse kaupunkia ”suurta peninkulmaa” lähemmäksi. Tarvittiin kaikkiaan kolme eri satamapaikkaa ennen kuin se asettui nykyiselle paikalleen Mäntyluotoon 1800 – 1900 -lukujen vaihteessa. Satamakaupunkien menestys riippui hyvistä liikenneyhteyksistä, joten rautatie vaikutti Porin sataman viimeiseen siirtoon.

    Vielä 1800-luvun puolivälissä merenkulkumahdollisuudet riippuivat Suomen rannikoiden jääpeitteistä. Purjehdusaika kesti vain vähän yli puoli vuotta. Laivojen puinen runko ei kestänyt jään painetta ja terävien reunojen viiltoja. Purjehtiminen oli hankalaa jopa lumisohjossa. Laivat vedettiin viimeistään joulukuussa pois Suomen vesiltä tai varustettiin talvehtimaan. Ennen toukokuuta ei kukaan uskaltanut tuoda laivojaan Suomeen. Tilanne parani vasta rautakylkisten höyrylaivojen myötä.

    Purjelaivojen koon kasvettua ja höyrylaivojen yhä suurempien lastien ansiosta satamiin syntyi 1800-luvun lopulla stuuvari- eli lastauttajayrityksiä. Nämä yritykset olivat aluksi kooltaan pieniä, mutta vuosien myötä ahtauksen suorittivat yhä suuremmat yritykset, joilla oli palkkalistoillaan ammattitaitoista satamatyöväkeä.

Merkittäviä porilaisia (1765-1809)

  • Lars Sacklén syntyi vuonna 1724 Mynämäellä rovastin perheeseen. Hän valmistui yliopistosta vuonna 1747. Tämän jälkeen hän toimi muun muassa Ala-Satakunnan kihlakunnan tuomarina. Hänestä tuli Porin pormestari vuonna 1750. Hän oli tässä virassa kaikkiaan 41 vuotta! Sacklénin aikana kaupungin talous lähti uuteen nousuun. Hän ajoi vahvasti kaupungin tapulioikeuden eli ulkomaankauppaoikeuden palauttamista. Hän kannusti kaupungin porvareita purjehtimaan yhä enemmän Välimeren satamiin, koska Tukholman ja Itämeren kaupassa oli kova kilpailu. Tämän myötä kaupungin kauppalaivasto kasvoi määrällisesti ja myös laivojen koko kasvoi merkittävästi.

    Sacklén sai kauppaneuvoksen arvon vuonna 1783 saavutuksistaan maatalouden edistäjänä. Hän toimi lisäksi kaikkien ammattikuntien puheenjohtajana. Hän oli mukana myös kaupungin kaupassa ja teollisuudessa. Hän omisti tupakkaliikkeen ja perusti ostamalleen Tuorsniemen tilalle lasitehtaan. Lisäksi hän omisti tiilitehtaan Vähä-Raumalla.

    Sacklén edusti Poria valtiopäivillä kaikkiaan neljä kertaa. Hän totesi itse, että ”kaupunki on hänen aikanaan kohonnut rappiotilastaan”. Tämä oli totta ja hänen pormestariaikaansa onkin kutsuttu Porin historiassa Sacklénin aikakaudeksi.

    kuva
  • Fredrik Clouberg oli porilaissyntyinen kauppias. Hän omisti suurimman osan kaupungin suurimmasta teollisuuslaitoksesta eli tupakkatehtaasta 1770-luvulla. Clouberg oli yksi kaupungin varhaisen teollisuuden merkkihenkilöistä ja ajalle kuvaavasti monessa mukana. Hän omisti myös tiilitehtaan yhdessä kauppias Ascholinin ja karvari Kuhlbergin kanssa. Fredrik Clouberg vannoi laivanomistajavalan vuonna 1773. Vuonna 1881 hänet valittiin ylimääräiseksi raatimieheksi, jona hän toimi kuolemaansa saakka.

  • Isak Björkman oli kauppias ja nousi kaupungissa merkittäväksi laivanvarustajaksi. Hän rakennutti yhdessä Nils Ascholinin ja Isak Backmanin kanssa yhden ensimmäisistä porilaisista Välimerenpurjehtijoista. Välimerellä kävi myös hänen Nordstjärnan -niminen aluksensa. Hän omisti myös muita aluksia. Hän oli kaupungin toiseksi rikkain mies 1700-1800 -lukujen vaihteessa. Isak Björkman edusti kaupunkia vuoden 1800 valtiopäivillä.

  • Kauppias Nils Ascholin saapui Poriin vuonna 1751. Ascholinin suku oli alun perin Uudeltamaalta Lohjan Askolasta. Hän kunnostautui laivanvarustajana. Hän rakennutti aluksia yhdessä muiden kauppiaiden kanssa, mikä oli tavallista tuohon aikaan. Ascholin toimi raatimiehenä vuosina 1781-1797. 1790-luvulla hän oli yksi kaupungin rikkaimmista miehistä. Hänen poikansa Johan Ascholin oli myöhemmin merkittävä porilainen kauppaneuvos.

  • Johan Ascholin syntyi Porissa vuonna 1756. Hänen isänsä oli kauppias ja raatimies Nils Ascholin. Isänsä tapaan myös Johan oli laivanvarustaja. Hän oli mukana varustamassa kaupungin ensimmäisiä Välimerenpurjehtijoita. Hänet valittiin yksimielisesti edustamaan Poria vuoden 1809 Porvoon valtiopäivillä, jossa hän sai läpi muun muassa ahtaaksi käyneen kaupungin laivavarvin laajennussuunnitelman. Hän sai kauppaneuvoksen arvon ja oli 1800-luvun alussa selkeästi kaupungin varakkain kauppias ja laivanvarustaja.

  • Kauppias Johan Gottleben oli entinen kellarimestari ja viinikauppias. Hänen isänsä oli Kokemäen kirkkoherra Gabriel Gottleben. Myös Johanin veli Gabriel toimi Porissa kauppiaana, mutta hän kuoli vain 26-vuotiaana. Johan Gottleben oli mukana kaupungin varhaisessa teollisuudessa ja perusti kaupunkiin villa- ja sukkakutomon vuonna 1766, mutta lakkautti sen jo vuonna 1771, koska yritys osoittautui kannattamattomaksi. Hänen sanottiin olevan 1780-luvulla kaupungin etevin kauppias. Hän maksoi enemmän veroja kuin kukaan muu Porissa. Hänet valittiin edustamaan kaupunkia vuoden 1772 valtiopäivillä.

Lähteet

  • Annala, Vilho: Suomen lasiteollisuus 1681-1931. I osa. Ruotsin vallan aika. 1931.

    Annala, Vilho: Suomen lasiteollisuus vuodesta 1681 nykyaikaan. II osa. Kehitys 1809 jälkeen. 1948.
    Ennekari, Risto: Hacklin – sata vuotta satamassa. Pori. 1998.
    Ennekari, Risto: Klanttipoikii ja manttelimiähii – Arkea Porin satamassa. Toim. Risto Ennekari. Pori. 2008.
    Granit-Ilmoniemi, E.: Porin kaupungin kauppiaita ja porvareita 1600 – 1880. Pori. 1931.
    Helminen, Mikko: Tuorsniemen Pruukinmäen rakennusinventointi ja lasitehtaan rakennushistoria. Satakunnan Museo. 2006.
    Kujanen, Hannu: Ahlaisten laivanrakennus 1800-luvulla. Merenkulkuperinnettä Pröttikarvialta Ämpärporiin. Toim.
    Outi Kivimäki, Susanna Sallinen & Hannu Vartiainen. 9-22. Rauma. 2008.
    Lähteenoja, Aina, Pulkkinen, Osk.: Reposaaren historia. Helsinki. 1942.
    Riimala, Erkki (toim).: Navis Fennica. Suomen merenkulun historia osa 1. Puuruuhista syvänmerenpurjehtijoihin. Porvoo. 1993.
    Ruuth, J. W.: Porin kaupungin historia II 1558-1809. Toimittanut Mauno Jokipii. Pori. 1958.
    Saarinen, Juhani: Porin historia III 1809-1939. Kokemäki. 1972.
    SARKA. Vesien sylistä Satakunnanksi. Satakunnan Museon vuosikirja 2003-2005. Toim. Sirkka-Liisa Hakala. Pori 2005.