Värivalokuvasarja Porista v. 1955

24.6.–29.9.2024, Museokuja

Porin Kotiseutuyhdistys – Björneborgs Hembygdsförening eli nykyinen Pori-Seura halusi 69 vuotta sitten ikuistaa Porin kaupunkikuvaa jälkipolville. Työ annettiin tehtäväksi Satakunnan Kansan lehtikuvaajana ansioituneelle Sven Raidalle (22.3.1914 – 27.11.1984), joka oli tuolloin kahta vuotta aiemmin perustanut oman kuvaamonsa kaupunkiin.

Yhdistys tilasi Raidalta kuvasarjan tai oikeastaan kaksi pieneltä osin toisistaan poikkeavaa väriraina-kuvasarjaa, joissa molemmissa on 147 kuvaa. Kuvien oli määrä näyttää paikallisille asukkaille ja muun muassa koululaisille, miltä sodan jälkeinen kaupunki näytti.

Kuvasarjat ovat säilyneet ja valikoima niistä on esillä Satakunnan Museon ja Suomalaisen Klubin välisellä Museokujalla syyskuun loppuun asti, jolloin vietetään perinteikästä Porin Päivää. Kuvat ovat kiehtova matka 1950-luvun kaupunkiin, sen rakennuksiin, teollisuuteen ja julkiseen taiteeseen. Kuvasarjan diat ovat kemiallisten prosessien, diaprojektorien tulikuumien lamppujen ja ajan hampaan kauniisti sävyttämiä. Lopputulemana ovat nostalgiset otokset, jotka hurmaavat ainutkertaisella ilmeellään. Näyttelyssä kuviin on liitetty niiden alkuperäiset kuvatekstit.

Värivalokuvasarja Porista v. 1955 -näyttelyn avajaisia vietetään heti juhannuksen jälkeisenä maanantaina 24.6. kello 18.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja avajaisissa on mahdollisuus kuulla lisää Sven Raidasta ja hänen työstään kaupungin ikuistajana.

Paikalla on Satakunnan Museon ja Pori-Seuran työryhmä, joka on koonnut Raidan kuvista myös kuluvana vuonna julkaistavan kirjan. Sven Raidan kokoelmasta tehty kirja toimii jatko-osana John Englundin 1900-luvun taitteen kuville. Satakunnan Museossa jatkuu toukokuussa avautunut näyttely Englundin kuvaamon valokuvista.

Näyttelyn ovat toteuttaneet yhteistyössä Satakunnan Museo ja Pori-Seura ry.