Porin Matin kunnostus – 9

Peltikuoressa oli jonkin verran ruostetta, erityisesti luukun ympärillä. Myös toisessa kyljessä oli pieniä ruostepilkkuja kohdassa, josta maali oli lähtenyt. Ruosteiset kohdat hiottiin hiomapaperilla numero 240 ja koko pinta hiottiin kevyesti hiomatyynyllä. Hiomapöly pyyhittiin kostealla ja kuivalla liinalla.

Koska uunin pinta kuumenee melko kuumaksi varsinkin luukun yläpuolelta, olisi maaliksi ollut hyvä valita vähintään + 250 °C kestävä maali. Kuumankestävien maalien värivalikoima on kuitenkin suppea. Uunin omistaja halusi uunistaan kermanvärisen, joten peltikuori maalattiin Teknoksen Futura 40 uretaanialkydimaalilla, vaikka sen kuumuudenkestoksi luvataan vain noin 100 astetta. Vaarana on se, että maali ruskistuu kuumimmista kohdista. Uunin omistaja halusi ottaa silti riskin, koska kuumankestomaalien värit eivät miellyttäneet. Maali levitettiin siveltimellä. Siveltimenjäljet jäivät vähän näkyviin, tasaisemman tuloksen olisi saanut ruiskumaalauksella, mutta tällä kertaa ei ollut sellaiseen mahdollisuutta.

Uunin takapuolen peltipinta hiottiin kevyesti teräsvillalla ja ruostepöly pyyhittiin pois mineraalitärpätillä. Pinta maalattiin Tikkurilan Termal -silikonihartsimaalilla mustaksi. Termal on tarkoitettu metallipintojen maalaukseen ja se kestää + 400°C lämpöä. Maali levitettiin siveltimellä mahdollisimman ohuelti. Termal-maali kovettuu lopullisesti vasta kuumentamisen jälkeen.

Koska uunin alkuperäinen maalipinta oli hyväkuntoinen, museon konservaattori suositteli sen jättämistä maalaamatta. Uunista olisi näin puhdistettu vain nokitahrat ja hiottu ruostekohdista pintaruoste pois. Konservaattoreiden eettisten ohjeiden mukaan esineille tehdään mahdollisimman vähän toimenpiteitä ja alkuperäisyyttä pyritään kunnioittamaan. Ruosteenpoisto ja metallipintojen suojaaminen (tässä tapauksessa Liesimustalla) ovat esinettä säilyttäviä ja vaurioitumista ehkäiseviä toimenpiteitä, mutta alkuperäisen ja hyväkuntoisen maalipinnan uudelleenmaalaus ei ole sellaista. Peltikuoren maalaus oli vain esteettinen toimi. Koska kyseessä ei ole museoesine, vaan yksityisen ihmisen omistama käyttöesine, ei konservoinnin ”sääntöjä” tarvitse noudattaa. Alkuperäistä maalia ei poistettu, joten se on edelleen löydettävissä uuden maalin alta.